Co oznaczają hotelowe gwiazdki?
Przyznawane zgodnie z ustalonymi wytycznymi gwiazdki oznaczające standardy hoteli wskazują wymagalne wymagania, jakie musi spełniać obiekt, aby je dostać. Często hotele zapewniają dodatkowe udogodnienia na swoim terenie lub usługi, aby przyciągnąć gości. Zejście jednak poniżej określonego poziomu może skończyć się odebraniem „gwiazdek”. W każdym kraju przyznawane są one niezależnie, według innych kryteriów, mogą więc różnić się między sobą. Dlatego zawsze lepiej upewnić się przed wyjazdem, co w standardzie pokoi oferuje dany hotel.
Obiekty jednogwiazdkowe zapewnić muszą ciepłą wodę, pościel i ręcznik zmieniane co dni (lub na życzenie gościa), miejsce postojowe na czas przyjazdu oraz odjazdu i telefon z faksem dostępny w recepcji. W hotelu dwugwiazdkowym dostaniemy dostęp do internetu i radio. Hotele trzygwiazdkowe i z wyższym standardem zapewnić muszą w każdym pokoju telefon, butelkowaną wodę, zestaw do czyszczenia obuwia i odzieży, a także hotelowe materiały piśmiennicze. Hotele czterogwiazdkowe w każdym pokoju mają minibar lub lodówkę i suszarkę do włosów oraz klimatyzację. Zapewniają parking na cały czas pobytu, pościele i ręczniki wymieniane są codzienne.
Hotele pięciogwiazdkowe obok wymienionych wygód zapewniają też wagę i sejf w pokoju, a minimalna wymagana większość pokoju jest z każdą kolejną gwiazdką większa. Hotele czterogwiazdkowe i pięciogwiazdkowe, a także niektóre trzygwiazdkowe mają często na swoim terenie fitness, basen, spa, możliwość zakupu nie tylko prasy, ale też pamiątek, biletów, zamówienia wycieczki z przewodnikiem. W recepcji poprosić można też o zamówienie taksówki, budzenie, przechowanie bagażu poza dobą hotelową.